Recyklační vůz Kroll na čištění velkých profilů kanalizace a sání kalů na podvozku Scania G420 6×6

30. března 2011 v 9:10 | Kanalizace Blog |  Čištění kanalizace


Určitě jste podobné vozidlo již někdy viděli, ale k čemu a jak se využívá asi přesně ví jen málokdo. Podrobněji Vám představíme Scanii G 420 6x6, s nástavbou KROLL.
Tento speciál si na míru nechala postavit firma HERČÍK a KŘÍŽ spol. s r.o. Jde o ryze českou firmu, která byla založena v roce 1993. Dnes patří mezi špičku v oboru a to nejen zkušenostmi, ale i technikou. Díky tomu jsou schopni vyřešit veškeré problémy s kanalizací. Pan Herčík a Kříž začali sami, dnes již mají 30 zaměstnanců a širokou paletu techniky - kamerové, proplachovací a sací vozy v různých velikostech, kombinacích a výkonech. Pro lehčí nástavby využívají dvounápravové podvozky Renault Midlum a pro objemnější a větší nástavby se osvědčili tří a čtyřosé podvozky Scania.

Se značkou Scania jsme spokojeni, jsou to kvalitní vozidla s dobrým servisem, který je od nás jen 5km. Mají dostatečně silný PTO náhon pro nástavbu a to je pro nás základ. Asi Vás stejně jako mě moc neoslní kombinace firemních barev, fialová a zelená!? Jenže ono je to tak kontrastní a neobvyklé, že si toho každý všimne a jako reklama to funguje dokonale. G 420 je nejmodernějším těžkým přírůstkem ve firmě, jedná se o stavební podvozek 6X6 s plně uzamykatelnými diferenciály, který nahradil vysloužilou, ale nepřekonatelnou Tatru.

Popis a funkce recyklační nástavby Kroll na čištění a sání kalů z kanalizace


Nástavbu dodala a na podvozek namontovala firma KROLL - HELLMERS. Jde o složité a důmyslné zařízení, spletenec hadic, trubek, kolen, ventilů a všeho co obepíná cisternu ve kterém se na první, no vlastně ani na pátý pohled vůbec nevyznáte. Pokusím se to snad jednoduše popsat.
Celou nástavbu oživuje PTO náhon, ten je vyveden z převodovky kardanem a přes řemeny a spojku pohání pumpu URACA o výkonu 150 barů při průtoku 500l/min. za minutu (vpravo za kabinou). PTO náhon ještě permanentně pohání hydraulické čerpadlo, které je dostatečně zásobeno olejem ze 170 l nádrže umístěné na levé straně za vzduchojemy. Na levém boku cisterny ochlazuje hydraulický olej chladič s výkonným ventilátorem. Vlevo za kabinou je vývěva také hnaná přes spojku PTO náhonem. Vývěva od firmy SIHI má sací výkon 2800m3/h. Přepnutím klapek lze v cisterně vytvářet sací podtlak, nebo naopak přetlak. Cisterna má v přední části oddělenou komoru s objemem 0,3m3 pro chladící kapalinu vývěvy. Dalších 13,5m3 cisterny je rozděleno posuvnou příčkou v poměru 3,0/10,5m3, nebo 5,5/8,0m3 dle potřeby. V přední komoře je voda pro vysokotlakou pumpu a v druhé komoře voda, nebo nasátý odpad. Ten je možné recyklovat speciálním válcem na vnitřní části zadního víka, ten roztáčí hydraulika a kalové čerpadlo odčerpává vodu bez velkých částic do tzv. cyklonů (na pravém horním boku cisterny). Ty vodu přefiltrují a oddělí od nečistot a poté voda putuje do přední nádrže pro vysokotlakou pumpu. Na zádním víku cisterny je mohutný závěs, který nese cívku vysokotlaké hadice s řádkovačem, díky kterému lze navinout 200m hadice o průměru DN 32. Nad cívkou je výsuvné rameno se sací hadicí průměru 125 mm, která díky výložníku nad cisternou zasahujícímu až nad kabinu, dokáže přemostěním, např. plotů, dosáhnout bez prodloužení až na vzdálenost 10m od vozidla. Pod cívkou je vhodně umístěn malý naviják např. pro otevření kanalizačního víka. Cívka s hadicí i rameno lze vyklápět dle potřeby v rozmezí 180°. Vpravo nad zadním nárazníkem je další menší cívka pro slabší tlakovou hadici v délce 60m průměru DN 13. Pohyb otočného ramene, výložníku savice, navíjení cívek, navijáku a otvírání zadního víka pohání hydromotory a pístnice. Celou nástavbu lze ovládat ovladači na panelu umístěném v zádní části vozu, nebo pohodlně dálkovým ovládáním. Po obou stranách nástavby jsou kastlíky na nářadí, trysky, hadice a vybavení vozu. Vzhledem k možnostem využití vozu je toho poměrně hodně, co se sem musí vejít. Uf to je informací, a nyní co Kroll umí a jak pracuje.


Možnosti použítí recyklačního vozu Kroll

Kroll je vysoce výkonný vůz pro čištění kanalizace velkých i malých profilů tlakovou vodou. Čistí se zanesené, ucpané, kořeny či betonem zarostlé kanalizace a to použitím různých druhů a velikostí trysek a fréz. Trysky samotné jsou navrženy tak, aby tlakem vody dokázali utáhnout hadici samotnou a při zpětném navíjení nečistoty ,,přitáhly,, zpět k šachtě, kde savice odsává znečištěnou vodu včetně odpadu a kamení. Některé hlavice mají trysky nejen na stahování, ale i před sebe a jsou tlakem schopné dokonale a rychle vyčistit i zcela ucpané profily kanalizace, dokonce i ražené protlaky, např. pod komunikacemi, v kterých zůstává veškerý materiál jako písek, kamení a hlína. Naprosto skvělá je schopnost recyklace, která zvládne z nasátého odpadu oddělit vodu, zbavit ji pevných částic a opět použít. To umožňuje efektivní čištění, bez zbytečného dojíždění pro čistou vodu. Voda pro čištění se doplňuje z hydrantů, nebo lze vodu nasát z řeky či dešťových nádrží a přerecyklovat jí k čištění.


Vyprazdňování cisterny

Velmi zajímavý je způsob vysypávání odpadu (někdy i jen kamení). Vypustí se kapalný odpad, pístnice otevřou zadní víko i se zavěšeným ramenem a cívkou hadice a …?? Chybí zde pístnice ke sklopení. K vyprázdnění cisterny je tady již zmiňovaná posuvná přepážka v komoře. Odjistí se aretace přepážky a vývěva v první komoře vytvoří tlak, který posune přepážku až k zarážkám na konci cisterny a tím dokonale vytlačí odpad ven. Podtlakem se vrátí příčka do původní polohy a recyklace se sama vymyje zpětným proplachem a soustavou oplachovacích trysek.
Dále může být tento vůz využíván jako vysoce výkonný sací vůz pro sání jímek, tukových lapolů, tuhých odpadů z jímek a nádrží, a to i z velkých dálek a hloubek. Prostě tam, kde již běžné sací vozy nestačí, nebo jeli nutné ještě provést vyčištění nádrže tlakovou vodou.


Zkušenosti obsluhy

A jak to vidí Honza Dolejš, kterému vozidlo bylo svěřeno a první rok provozu má již za sebou? ,, Se Scanii jsem velmi spokojený, géčková kabina je pro nás dostačující a až na výjimky se denně vracíme na základnu firmy. Motor má dostatečnou rezervu výkonu při práci i za jízdy, často i ve ztížených podmínkách. Díky podvozku 6x6 se dostanu do míst kam se jiné vozy nedostanou. Jen na přední nápravu by byly vhodnější široké "balony", protože plně naložená Scania má až 35t a předek se v terénu dost boří. Snad jediná závada u Scanie byl povolený zámek aretace polohy řízení. Nic příjemného, volant mi při cestě do servisu plaval sem a tam. Po vychytání několika dětských nemocí nástavba pracuje bez problému a stačí jen pravidelný servis, olej a namazat. Naše práce je někdy dost náročná, ale s Krollem, který patří ke špičce je to o hodně jednodušší."

 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 kanalizace | Web | 11. dubna 2016 v 12:52 | Reagovat

Tento vůz na čištění kanalizace stále funguje a jezdí po Praze a okolí. Máte-li zájem o jeho služby, stačí zavolat na 604 208 684, nebo napsat e-mail na: hercikakriz@hercikakriz.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama